Jag befinner mig i det tillstånd där en viss typ av hjärnvåg dominerar..











Delta-vågor

Delta-vågorna finns i frekvensbandet 1 - 3 Hz. De förekommer vanligen vid djup drömlös sömn.

Theta-vågor

Theta-vågor är hjärnvågor i frekvensbandet 4 - 7 Hz. Theta-vågor uppkommer i hjärnan när vi befinner oss mellan sömn och vaka. De kommer även vid mycket kreativa och emotionella processer. De förekommer normalt inte hos en vuxen som är fullt vaken.

Delta-vågor, Theta-vågor

Delta-vågorna och theta-vågor kan också uppträda om man tappar koncentrationen.


Alpha-vågor

Alpha-vågor är hjärnvågor i frekvensbandet 8 - 13 Hz. Alpha-aktivitet är den dominerande hjärnvågen hos en avslappad vuxen individ. Ligger vi och slappnar av utan distraktion kommer alpha-vågorna i hjärnan.

Beta-vågor

Beta-vågor är hjärnvågor i frekvensbandet 14 - 30 Hz. Dessa hjärnvågor dominerar hos den som är pigg och vaken. Du har förutsättningar för att uppmärksamma omvärlden och vara aktiv.

Gamma-vågor

Gamma-vågor tror man är resultatet av att hjärnan koordinerar aktivitet i olika delar av hjärnbarken. Intryck binds samman till en helhet.


Min dagliga hjärnvågsmelodi förändrades efter stroken 2008 och jag försöker göra mitt bästa att dansa  tillsammans med den.

/Marc


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0