Självförtroende - självkänsla

Den "görande" vänstra hjärnhalvans skicklighet är hos mig delvis skadad. När jag använder den gäller det att se till att självförtroendet inte får en alltför stor törn. Det är lätt när man har en hjärnskada att tro på den "duktiga hjärnhalvan" och överskatta sin förmåga. Det är även lätt hänt att överskatta sin mentala kapacitet och därmed snabbt bli uttröttad. Jag försöker prioritera uppgifter som den vänstra hjärnhalvan gillar på morgonen när min hjärna känns som fräschast. 

På eftermiddagarna om det är möjligt använder jag mer den högra "varande" hjärnhalvan. Min hjärna slappnar av och självkänslan stärks. Då är jag exempel med barnen eller vistas i naturen. Senare på kvällarna när barnen har lagt sig sitter jag och Anna och småpratar.

 

 

Att bara vara utan krav är skönt för stunden -men trist i längden


Vänster Hjärnhalva = Akademiska sidan
Språk          
Ord          
Matematik       
Logik
Analys
Tidsuppfattning     
Förklaringar      
Detaljer

Höger hjärnhalva = Kreativa sidan
Färg
Form
Fantasi
Intuition
Musik
Rytm
Dans
Måla
Känslor
Holistisk / Helhet


Kommentarer
Postat av: mAria

Hej Marc, vilken helt hejlöst bra blogg! Jag länkar till den från min blogg. Din stroke var lik min tror jag, karotiskärlet gick sönder, gjorde en propp som for upp i tre delar i höger och vänster hjärnhalva. Men jag var inte så duktig på att sätta upp mål och förhålla mig till trötthet och oro som du redan verkar vara. För mig tog det fyra år att över huvudtaget lyckas börja arbetsträna igen. Liknelsen med växlarna har jag också använt. Det svåraste var att gasa och bromsa samtidigt för att nå exakt rätt mängd träning och stimulans utan att bli för trött och nedstämd. Tråkigt är som sagt inte bra alls. Jag går fortfarande varje dag och är tacksam för

att jag kan gå!

2009-11-05 @ 22:03:12
URL: http://stroke.blogg.se/
Postat av: Susann Jansson

Hejsan! Tack för en bra och informativ blogg om stroke och dess följder. Drabbades själv av en subarachnoidalblödning för tre år sedan och kämpar på med att finna harmoni i tillvaron.

2009-11-06 @ 09:53:09
Postat av: mAria

Hej. Lika bra blogg fortfarande. Keep up.

2011-02-24 @ 09:37:44
URL: http://stroke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0