Jag är rädd om min PFC

Pannlobens främre del (PFC) i min hjärna verkar vara relativt intakt. Den styr, leder och koordinerar stora delar av min hjärna. Härifrån uppkommer mina mål, den styr min delvis defekta uppmärksamhetsförmåga och hit kopplar jag ihop mina minnen. Det är här min förmåga till självreflektion sitter vilken jag värderar högt. Det är PFC som påverkar känslohjärnan(limbiskasystemet) att exempelvis att "gasa, bromsa eller lägga in automatväxeln"!.





Jag skriver en del utifrån hjärnans anatomi - här kommer en kort lektion.
 

 




Kommentarer
Postat av: carolina

hej. Jag undrar hur du fick tillbaks din livsgnistan efter du fick hjärnskadan ?

2009-11-25 @ 11:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0