Träffade en fd kollega..

 Jag träffade en fd kollega idag. Vi småpratade lite grann och hon berättade att hon är sjukskriven för utmattningsdepression. Hon är en empatisk och känslosam person som vill vara många till lags. Hon har många inre och yttre krav på sig. 

Eter en stroke för ett år sedan är jag rädd för att förlora insikten om min begränsade kapacitet. Jag lider nämligen av uttröttbarhet och behöver sova en stund efter lunch nästan var dag för att återfå normal stressnivå och därmed känna mig harmonisk.Om jag för ofta överskrider min begränsade kapacitet kan det ju lätt hända att jag hamnar i mörkret dvs i depression. Det kan då bli svårt attt hitta tillbaka till ljuset igen och känna sig glad!





Om stress

Avslappning innebär en minimal spänningsnivå i all muskulatur i kroppen. Den muskulära avslappningen ger ofta en mental avslappning, ett tillstånd av lugn, harmoni, säkerhet och trygghet. Vi mår bäst när vi utsätts för lagom mycket stress. För mycket förkommer vid uppskruvat arbetstempo, man hinner inte återhämta sig. För lite förekommer ofta vid ensamhetskänslor och brist på mening i tillvaron. Ett effektivt verktyg är enligt forskningen avslappningsträning. Genom att träna sin grundspänningsnivå till ett önskvärt normalläge, minskas slitaget på kroppens fysiska och psykiska resurser.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0