...man blir dum av att stressa


Mina stresshormoner är direkt skadliga för mina nervceller, i närvaro av adrenalin och kortisol skrumpnar de, drar in sina utskott som de kommunicerar med, och kan slutligen dö. Nybildningen av nervceller i hjärnan stoppas effektivt av dessa stresshormoner. Enkelt uttryckt: man blir dum av att stressa. Så kallad "bra" stress (som många gånger beskrivs som "nyttig") är inte egentligen en stress, mer en fokusering på intressanta uppgifter. De långvarigt höga nivåerna av kortisol och adrenalin som bildas av det vi vanligen kallar stress har alltid en negativ effekt på hjärnceller.




Jag funderar kring hur jag ska sköta mina få nervceller så att det kan må bra och bli fler....mycket av texterna i bloggen handlar om detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0