Jag fortsätter att springa.....livet ut

 
När jag motionerar stimuleras tillväxten hos mina nervceller, särskilt i hippocamus- området i hjärnan, som är viktigt för minne och inlärning.  En god kondition ger hjärnan bättre tillgång till syre, förbättrat flöde av näringsämnen till hjärnan. Det ger även bättre bortforsling av restprodukter som koldioxid, trasiga proteiner och rester från ämnesomsättningen. Det finns också mycket viktiga bieffekter av motion, till exempel lägre halter av stresshormonerna adrenalin och kortisol. 

De positiva effekterna av löparrundan i spåret hemma är färskvara och det går inte att leva på gamla meriter. Efter min runda ikväll läser jag nog  tidningen Modern Psykologi .

/Marc


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0