Hjälpmedel

Under hösten 2008 dvs relativt snart efter min hjärnskada letade jag efter tekniska lösningar på mina kognitiva(tänkande) problem såsom planerings- och "cash minne" störningar. Jag bläddrade frenetiskt i kataloger för att hitta produkter som kunde hjälpa mig att lösa sådana problem. Det första hjälpmedlet jag inhandlade var en Palm - den fungerar som mitt extra minne och fungerar för planering av min vardag. När jag hade fått den kändes det som en personlig revolution. En sten från hjärtat ramlade ner.  
 
Både Anna och jag är sjuksköterskor och har använt hjälpmedel länge i vår profession. Nu var jag själv i "patientrollen" och behövde olika prylar för att underlätta vardagen.


Min arbetsterapeut Carina hade tillsammans med mig i februari 2009 planerat vad jag behövde. Hon tipsade mig om nätbutiken Varsam som säljer hjälpmedel till bra priser. Jag var ivrig och ville handla på en gång. Anna och jag tog därför bilen till hjälpmedelsbutiken Plus Vardag i Uppsala. Jag köpte där handikappanpassade knivar, saxar, pelikanpennor mm och längtade efter att få börja använda dem. Det var en märklig känsla av lättnad när jag på nytt kunde använda min hand på ett smidigare sätt!


Slutligen vill jag tacka Carina Sandström arbetsterapeut och Lars Ericsson neuropsykolog på rehabiliteringskliniken Akademiska sjukhuset för allt tålamod och stöd under min pågående rehabiliteringsresa!. Ni öppnade för mig svårlåsta dörrar med era profesionella nycklar.


 

Marc 23/09/2009

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0