Baksmälla igen...fast det var väntat.

 Idag känner jag mig glad men har ”baksmälla” även om jag inte har varit på fest! Baksmällan var väntad i och med att jag har börjat med nya arbetsuppgifter på en ny arbetsplats. Idag blir det vila och göra det som måste göras – dock på ett omväxlande sätt. Att variera arbetsuppgifter hade jag som strategi när jag förut arbetade som avdelningschef med förvärvad hjärnskada. När energin höll på att ta slut gick jag ut på en kort promenad. Ofta gick jag till Åsa (personalkonsult på neurodivisionen Akademiska sjukhuset ) för en pratstund. Där kunde jag samtidigt snappa upp information och göra mig påmind om vad jag skulle göra.

Jag har tidigare i bloggen skrivit om stress. Min ”nya hjärna” är mycket känsligare för påfrestningar än tidigare. Då var jag lugn som en filbunke och jagade inte ens upp mig vid ett hjärtstillestånd på thoraxkliniken.

Det som intresserar mig särkilt mycket just nu är hur man bäst hanterar trötthet. Jag har hittat en intressant artikel om det  i Internet publicerad från Stressforskningsinsitutet vid Stockholm universitet: ang trötthet. 

Sedan förra hösten dvs efter mitt insjuknande i stroke har jag upplevt mig som en Nissan Micra med en liten bensintank. Bensinen skall räcka för hela dagen och det gäller att inte få ”soppatorsk”. Jag kan tanka min hjärna och kropp med exempelvis sömn, vila, fysisk aktivitet, omväxling, kaffe, gå ut en stund etc. Det hjälper!



Marc 091007

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0