Löpning


Apropå löpning


I juni år 2009 dvs drygt ett år efter min stroke började jag att springa i löparspåret. Tidigt i våras var jag ängslig för att prova springa. Jag var rädd att snubbla i spåret och vid ett eventuellt fall skulle min fortsatt svaga hand kunna skadas. Nu springer jag i jämn hög fart och provar inte på en spurt. För några år sedan sprang jag långa distanser och avverkade flera maratonlopp. Nu springer jag en 2, 5 km runda den dagen min fru Anna springer. Det räcker för mig och jag får en härlig adrenalinkick. När jag sedan har pustat ut kommer oxytocin och endorfin flödande i mina ådror. Jag känner mig lugn och harmonisk efteråt - härligt!

Hjärntröttheten "sockervadden" känns borta för en stund.

Det spelar ingen roll hur det kändes, hur det gick osv när jag har sprungit – det som räknas är den positiva kortvariga upplevelsen av klarhet efteråt inne i skallen




Kommentarer
Postat av: Johan

Intressant blogg. Fortsätt skriva:)

2010-09-09 @ 18:25:01
URL: http://hjarnfysik.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0