Det trygga semantiska minnet

I söndags den 13 september 2009 var det sista avsnittet i utbildningsradions (UR) programserie om hjärnan. Där fick jag inspiration till veckans inlägg. Programmet handlade om den åldrande hjärnan och berörde de olika minnesfunktionerna.

 

Min trygghet under sjukdomsperioden har varit det semantiska minnets intakta funktion. Med det har jag lätt och snabbt kunnat ta fram information. Det ledde till att jag på jobbet omedelbart kunde svara på frågor genom att använda det som finns lagrat i min genom livet förvärvade kunskapsbank. Det har gjort att självförtroendet varit hyfsat stabilt.

 

Det semantiska minnet svarar för att man kommer ihåg generell kunskap. Det skiljer sig från det episodiska minnet främst genom att det inte kräver en medveten erinring av det tillfälle när man lärde sig det man vill komma ihåg.

 

Denna vecka har viljan att hinna med saker varit starkare än förmågan. Räkningen kom efteråt i form av en "baksmälla" som gjort mig seg någon eller några dagar. Självförtroendet får sig då en tillfällig törn. Jag har inte kunnat prestera det som jag omedvetet hade önskat. I samma takt som baksmällan gått bort har självförtroendet kommit tillbaka. Denna insikt, som verkar enkel har tagit lång tid för mig att komma underfund med.


 

Marc 15/09/2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0