Stamceller läker

Läser i HjärtLungfondens tidskrift Forskning för hälsa nr 2 2011;



– Vi vet faktiskt inte varför man blir bättre. Det

verkar som om andra centra i hjärnan tar över vissa

funktioner från det skadade området. Det kan vara

celler från den oskadade hjärnhalvan eller andra

närliggande celler. Dessutom nybildar hjärnan

celler i de skadade områdena. Vi vet också att stamceller

frisätts från benmärgen till blodet vid stroke

och att detta tycks bidra till läkeprocessen och

gynna nytillverkningen av celler, säger prof Per Wester från NUS.




All ny kunskap om hur hjärnan läker gör mig nyfiken och hjälper mig att motiveras framåt....

/Marc


Kommentarer
Postat av: mAria

Hej Marc, jag tog den där länken till Hjärt, lungfondens magasin. Tack.

Jag går i rytmmetoden sedan fem år - urkul och bra träning!

2011-06-15 @ 20:04:56
URL: http://stroke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0