Tankar om "Kassan"

 


 När jag var chef vid olika avdelningar på Akademiska sjukhuset i Uppsala hade jag en hel del med försäkringskassan att göra. Det gällde främst anställda med långtiddssjukskrivningar där vi genomförde rehabiliteringsutredningar. Efter min stroke 2008 är jag nu tillbaka i egenskap av "den anställde". Jag kan nu använda mina erfarenheter från tiden som chef.

 

Min strategi under sjukdomstiden gentemot försäkringskassan har alltid varit att föregå stället för att riskera att bli ifrågasatt. Jag ringer därför en gång i kvartalet till min handläggare för att uppdatera henne. Jag berättar vad jag gör för att bli bättre och hur jag mår. Jag försöker vara så tydlig och ärlig som möjligt. Det är ingen idé att själv göra prognoser om framtiden. Efter telefonsamtalet tar hon bort bevakningen på mig.


På det här sättet förlöper kontakten med sjukkassan smidigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0