Smart av mat?

I julklapp fick jag boken "Smart av mat" som är skriven av läkaren Per Ove Lind. Boken beskriver varför hjärnan är i behov av ständig tillförsel av glukos som sitt enda bränsle.Vidare förklaras varför positiva effekter fås av långvarigt intag av omega3 fettsyror. Antioxidanternas, koffeinets, alkoholens och järnets fysiologiska positiva effekter förklarar Per Ove Lind i boken.

 

För mig som är drabbad av stroke 2008 gäller det att vårda min skadade ömtåliga hjärna med omsorg. Kosten har därför en stor betydelse för mig både på kort och lång sikt.

 

Även denna bok säger mig att ett glas vin och glukos (Marabou Apelsinkrokant) gör mig smart; dock på kort sikt!

Professor Martin Ingvar har också skrivit en bok i ämnet.

 

Marc 16.01.2010




Smart av mat : fakta om maten och hjärnan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0