Dolda funktionshinder-titta på filmen från neuroguiden

 Informationsfilmen från neuroguiden träffade mig rakt i bröstet! Det är en intressant presentation av olika funktionshinder efter en hjärnskada. Dr Per Hamid Ghatan, överläkare i rehabilieringsmedicin i Stockholm talar om detta på ett sätt som är lätt att förstå och ger eftertankar.  

Visst är det så att jag har dolda funktionshinder. Jag tror att jag ganska väl vet vilka hinder som jag behöver kompensera och bearbeta. Här ett exempel: Ibland när jag utsätter mig för nya händelser reagerar mitt inre med oro på ett annat sätt än förr. Den lindrar jag med att exempelvis aktivera mig samtidigt som jag lyssnar på ljudbok/pod-radio eller att bara sitta och "tomglo". Det jag märker hos mig själv är dock att oron inte håller i sig särskilt länge dvs den är övergående. Att utsätta sig för nya händelser och utmaningar är jobbigt. Jag har själv valt att försiktigt vara utsatt - ett sämre alternativ är att isolera sig. Vidare behöver jag nu för tiden längre tid på mig för att inför nya händelser hitta en strategi som är enkel och användbar.


Man bör veta att vällust, glädje, skratt och lek liksom oro, sorg och missnöje uppkommer endast i hjärnan. Det är endast med hjärnan vi tänker, förstår, ser och hör och som vi kan skilja det fula från det vackra, det onda från det goda, det angenäma från det oangenäma.
Sokrates


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0